Forum

Del:
Påminnelser
Rydd alt

Hva trenger jeg å vite om en kalimba?

Kuri
 Kuri
(@kuri)
Ny kalimbist

Hey,

Jeg har sett mange videoer om instrumentet og synes det er veldig hyggelig. Men jeg har aldri spilt et instrument og vet derfor ikke noe om kalimba og instrumenter generelt.

Så jeg ønsket å stille noen spørsmål. 🙂

- Hva er egentlig forskjellene mellom et flatbrett og en resonansboks? Er boksen høyere eller høres den bedre ut?

- Er det noen andre viktige forskjeller / typer kalimbas?

- Høres Kalimba virkelig ut som i de mange videoene, eller ble det på en eller annen måte tatt opp gjennom denne forbindelsen på PC-en? Fordi lyden alltid høres så perfekt ut? Vet ikke...

- Hvor kan jeg finne læringsmateriell? Gjerne på tysk, dessverre kan jeg ikke lese notater.

MfG Kuri

Premie
Emne starter Lagt ut: 13 04
Nataliya likte
Saskia
(@kurv)
Fremhevende kalimbist

Hei, hyggelig å ha deg her.

ja, forskjellen mellom hul og flat er hovedsakelig volumet. Så er det forskjeller i humør, vær forsiktig så du ikke bruker en pentatonisk innstilt kalimba hvis du vil spille sanger.

Ja, en skikkelig kalimba høres veldig bra ut. Hos de billige har du som regel problemet at de to ytre lamellene ikke svinger bra og derfor er kjedelige, eller at de ikke gir lyd i det hele tatt. Men å starte og prøve er det helt tilstrekkelig. Siden Kalimbas er pakkdyr, reproduserer de uansett veldig raskt. 

For øyeblikket kan jeg bare anbefale læreboka av Conny Sommer som læremateriell på tysk. 

Jeg skriver til en annen statsminister

Hilsen fra Saskia

SvarPremie
Lagt ut: 26 04:2021
Nataliya likte
Del: